Residence permit in cases of hardship - Extension am Standort Berlin Immigration Office, Friedrich-Krause-Ufer

Aktuelle Hinweise zu diesem Standort

Neues Verfahren zur Vereinbarung von Terminen

Das LEA ändert das Verfahren zur Vergabe von Terminen ab sofort grundlegend. Termine können nicht mehr über die bisherige Online-Terminvereinbarung (OTV) gebucht werden. Die zuerst aufgrund von Wartungsarbeiten abgeschaltete OTV wird dauerhaft außer Betrieb genommen.

Der Grund für diese Entscheidung liegt insbesondere darin, dass vor allem im Internet agierende Anbieter die in der OTV verfügbaren Termine zunehmend abgeschöpft hatten, um diese zu verkaufen. Unseren Kundinnen und Kunden standen viele Termine nicht oder nur gegen Bezahlung zur Verfügung. Diesem missbräuchlichen Geschäftsmodell wird nun die Grundlage entzogen.

Online-Antrag oder Kontaktformular

Das LEA stellt konsequent den Großteil seiner Dienstleistungen auf digitale Anträge um, bei denen Termine von den Referaten nach erfolgter Antragsprüfung direkt an die Antragsteller vergeben werden. Für erste Dienstleistungen, wie zum Beispiel für Verpflichtungserklärungen und den Aufenthaltstitel Blaue Karte EU werden die Termine nach Prüfung der online eingereichten Dokumente direkt von den zuständigen Referaten an die Antragsteller vergeben.

Wenn für die benötigte Dienstleistung noch kein Online-Antrag zur Verfügung steht, können Termine bei den zuständigen Referaten mittels Kontaktformular vereinbart werden. Beachten Sie bitte unsere Hinweise zur Terminvereinbarung auf unserer Website.

Es liegt ein Notfall vor und Sie benötigen dringend einen Termin?

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Contact

  • This facility is wheelchair accessible.
  • Handicapped parking space available.
  • A wheelchair-accessible elevator is available.
  • A wheelchair-accessible WC is available.
Explanation of symbols

Elevators in the houses A and C

Opening hours

  • Monday

      7:00 a.m. to 2:00 p.m. (by appointment only)
  • Tuesday

      7:00 a.m. to 2:00 p.m. (by appointment only)
  • Wednesday

      8:00 a.m. to 2:00 p.m. (by appointment only )
  • Thursday

      9:00 a.m. to 5:00 p.m. (by appointment only )
  • Friday

      8:00 a.m. to 12:00 p.m. (by appointment only)

Verkehrsanbindungen

Additional information

  • Payments are also possible by credit card (VISA, Mastercard) and contactless via smartwatch or smartphone.
  • Photo booth and copier (fees apply) are available in the cash desk area (Building A, 1st floor).

Payment options

  • Cash payment
  • girocard (with PIN)

Dienstleistungsbeschreibung

Residence permit in cases of hardship - Extension

Extension of a temporary residence permit issued by the Senator for the Interior and Sports upon petition by the Berlin Hardship Commission.

Prerequisites

  • Possession of a valid temporary residence permit according to Section 23a Residence Act.
  • Conditions for the extension are satisfied (in the individual case)
    Extension of the temporary residence permit may have been made conditional on the satisfaction of certain requirements, e.g. the assurance of subsistence through economic activity, the start of vocational training or certain integration measures.
    The details shall be set out in the letter from the Senate Department for the Interior and Sports, in which the issue of a temporary residence permit pursuant to Section 23a Residence Act is ordered due to hardship.
  • Main residence in Berlin
    Wurde die Aufenthaltserlaubnis durch eine andere Ausländerbehörde erteilt und mit der Auflage versehen, den Wohnsitz im Bereich der anderen Ausländerbehörde zu nehmen, kann die Aufenthaltserlaubnis durch das Landesamt für Einwanderung nicht verlängert werden.
  • Personal appearance by appointment is required

Documents required

  • Valid passport
  • 1 current biometric photo
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
  • Proof of livelihood (refer to Prerequisites)
    • For Employees: Employment contract, current certificate of employment (not older than 14 days), all salary statements since the granting of the residence permit
    • For self-employed persons: Documents on an income from self-employment
    • Social benefits (also supplementary): Current proofs of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act, child benefit and so on
  • Proof of efforts to integrate (refer to Prerequisites)
    e.g. current certificate of school attendance or a vocational training, apprenticeship contract, certificates showing participation in the integration course and so on
  • Proof of main residence in Berlin
    • Certificate of registration at the main residence or
    • lease and written confirmation of occupancy from the landlord
    More on the topic in the section "More information".

Fees

  • Adults: 96.00 euros
  • Minors: 46,50 euros
  • Free of charge when presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act.
Turkish citizens:
  • From the age of 24 years: 37.00 euros
  • Until the age of 24 years: 22.80 euros

Average time to process request

Around 5–6 weeks
A personal visit four to six weeks before the existing temporary residence title expires is best. If possible you should book an appointment for this.

Hinweise zur Zuständigkeit

This service can only be taken advantage of in the Berlin Immigration Office (Landesamt für Einwanderung – LEA) at Friedrich-Krause-Ufer.

Chat

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