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Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport at the location Bürgeramt Zehlendorf

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Current information on this location

Besucherinnen und Besucher werden gebeten, im Bürgeramt unbedingt eine Mund-Nasen-Bedeckung zu tragen und die Abstandsregel von mindestens 1,50 m einzuhalten.

Auch während des Lockdowns ist das Bürgeramt Steglitz-Zehlendorf geöffnet. Termine sind weiterhin online und über die D 115 erhältlich.
Da auch die Verwaltung gehalten ist, Kontakte zu reduzieren, wird ein der Situation entsprechend reduziertes Kontingent an Terminen angeboten.

Terminkunden werden bedient. Sie werden gebeten, das Bürgeramt erst kurz dem vereinbarten Termin zu betreten und auf Begleitpersonen, soweit wie möglich, zu verzichten.
In allen Räumlichkeiten sind die AHA-Regeln (Abstand – Hygiene- Alltagsmaske) zu Ihrem Schutz und zum Schutz der Beschäftigten verpflichtend einzuhalten.

Es wird darum gebeten, nur dringend notwendige Termine für Dienstleistungen zu buchen, bei denen eine persönliche Vorsprache unabdingbar ist. Dazu gehören vor allem An- und Ummeldungen sowie Pass- und Personalausweisangelegenheiten.

Das Berlin-Ticket S kann auch ohne berlinpass erworben werden. Dazu müssen die anspruchsberechtigten Personen den Leistungsbescheid mit sich führen und ihre Bedarfsgemeinschaftsnummer, das Aktenzeichen oder die Wohngeldnummer auf dem Berlin-Ticket S eintragen. Dieses Verfahren gilt zunächst befristet bis zum 28.02.2021.
Ein neuer berlinpass kann ab sofort schriftlich beim Bürgeramt beantragt werden, wenn die Neu- oder Weiterbewilligung der Leistung ab dem 01.03.2021 oder später beginnt.
Nähere Informationen finden Sie, wenn Sie die Dienstleistung "berlinpass beantragen" weiter unten auf dieser Seite anklicken.

Führungszeugnisse, Meldebescheinigungen und Melderegisterauskünfte sowie Bewohnerparkausweise und Gästevignetten können weiterhin schriftlich beantragt werden. Auch Abmeldungen können schriftlich eingereicht werden.

Die jeweilige Gebühr ist vorab zu überweisen und ein Beleg/Ausdruck der erfolgten Überweisung ist dem Antrag beizufügen:


Führungszeugnisse und Auszüge aus dem Gewerbezentralregister
Bezirkskasse Steglitz-Zehlendorf
IBAN: DE36 1005 0000 1210 0034 02
BIC: BE LA DE BE XXX
Führungszeugnis: Verwendungszweck: 0336000550677, sowie Name und Vorname
Gewerbezentralregister: Verwendungszweck: 0336000550693, sowie Name und Vorname


Meldebescheinigung
Bezirkskasse Steglitz-Zehlendorf
IBAN: DE36 1005 0000 1210 0034 02
BIC: BE LA DE BE XXX
Verwendungszweck: 0336000550450, sowie Name und Vorname


Melderegisterauskunft
Bezirkskasse Steglitz-Zehlendorf
IBAN: DE36 1005 0000 1210 0034 02
BIC: BE LA DE BE XXX
Verwendungszweck : 0336000550378 sowie Name und Vorname der gesuchten Person


Achten Sie gut auf sich und bleiben Sie gesund!


Ihr Bürgeramt Steglitz-Zehlendorf

Opening hours

Monday
08:00-15:00 Uhr (nur mit Termin)
Tuesday
10:00-14:00 Uhr (nur mit Termin)
15:00-18:00 Uhr (nur mit Termin)
Wednesday
08:00-14:00 Uhr (nur mit Termin)
Thursday
10:00-14:00 Uhr (nur mit Termin)
15:00-18:00 Uhr (nur mit Termin)
Friday
08:00-13:00 Uhr (nur mit Termin)

Changes in opening hours

Für die Bearbeitung Ihres Anliegens bitten wir Sie einen Termin zu buchen!
(Hinweise zur Terminbuchung hier)

Terminbuchungen sind sowohl:

  • über das Internet
  • telefonisch über die Servicenummer 115
möglich.

Payment options

Girocard
You can pay in cash or with a debit card (Girocard) (with PIN) at this location.

Additional information

Der Eingang zum Bürgeramt befindet sich am Teltower Damm, Ecke Kirchstraße.

Zur Abholung von bereits beantragten Dokumenten benötigen Sie keinen Termin. Bitte ziehen Sie sich im Warteraum A 2 am Wartemarkenautomaten selbstständig eine Wartenummer.

Sollten zusätzlich Fragen oder Unklarheiten bestehen oder Formulare benötigt werden, steht Ihnen der Infotresen im Raum A 2 gerne zur Verfügung.

Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport

Do you have a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit and have you received a new passport?
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.

If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).

Prerequisites

  • Personal appearance by appointment is required
    Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment.
  • Main residence in Berlin
  • Transfer in a Bürgeramt
    You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
    • You have the expired passport with your permanent residence title.
    • The residence title was issued by the Berlin Immigration Office.
    • Your old passport is complete;
    • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
    • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
  • Transfer in the Berlin Immigration Office
    If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence title was not issued by the Berlin Immigration Office) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.

Documents required

  • Your new passport
  • Your old passport
    If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you.
  • Your permanent residence title
    • Electronic residence title (eAT) together with the supplementary sheet or
    • Your old passport with the attached residence title
  • 1 aktuelles biometrisches Passbild
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background

Fees

  • For adults: 67.00 euros
  • For minors: 33.50 euros
  • For Turkish citizens, until the age of 24 years: 22.80 euros
  • For Turkish citizens, from the age of 24 years: 28.80 euros
Free of charge:
  • When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
  • Foreigners recognised as being entitled to asylum
  • Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
  • Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
  • Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence

Average time to process request

about 4 to 5 weeks

Responsible authority

You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • You have the expired passport with your permanent residence title.
  • The residence title was issued by the Berlin Immigration Office.
  • Your old passport is complete;
  • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
  • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
In all other cases: Berlin Immigration Office