Business - registering a trade requiring supervision am Standort Ordnungsamt Charlottenburg-Wilmersdorf (Zentrale Anlauf- und Beratungsstelle des Ordnungsamtes Charlottenburg-Wilmersdorf)

Aktuelle Hinweise zu diesem Standort

Terminvereinbarungen für persönliche Vorsprachen per E- Mail möglich!

Eine Terminvereinbarung für persönliche Vorsprachen in der Zentralen Anlauf- und Beratungsstelle findet ab 02.01.2023 ausschließlich per E-Mail statt! Hierfür schicken Sie bitte eine E-Mail an zab@charlottenburg-wilmersdorf.de mit Termingrund, Ihrem Namen (ggf. Firmenname), Betriebsanschrift und Telefonnummer. Nach Absprache wird dann durch eine/n Mitarbeiter/in ein persönlicher Termin mit Ihnen vereinbart.

Für Gaststätten mit Alkoholausschank vereinbaren Sie bitte Termine mit dem Backoffice über ordnungsamt@charlottenburg-wilmersdorf.de.

Weiterhin können ohnehin alle Gewerbemeldungen (Gewerbeanmeldungen,-ummeldungen und –abmeldungen) im Onlineverfahren unter www.berlin.de/ea/emeldung oder mit entsprechendem Formular per Post, Fax und E-Mail eingereicht werden.

Bitte beachten Sie, dass nur Anliegen bearbeitet werden können, für die das Ordnungsamt Charlottenburg-Wilmersdorf örtlich zuständig ist!

Über das Bürgertelefon unter 030-9029 29000 erreichen Sie das Ordnungsamt täglich von
Mo. und Di. 9.00 - 15.00 Uhr
Do. 10.00 - 15.00 Uhr
(ggf. Anrufbeantworter)!

Tiersprechstunde: Nach Voranmeldung!
tel. Terminvereinbarung von Mo. - Fr. 09.00 - 12.00 Uhr unter der TelNr.: (030) 9029-18407 oder alternativ per E-Mail an: vetleb@charlottenburg-wilmersdorf.de

 Larger map

Contact

  • Handicapped parking space available.
  • A wheelchair-accessible elevator is available.
Explanation of symbols

Rollstuhlfahrer nutzen bitte den Eingang Mansfelder Straße 16/ Brienner Straße

Opening hours

  • Monday

      Bürgertelefon: 09.00 Uhr bis 15.00 Uhr unter 030-9029-29000

      Persönliche Vorsprachen NUR nach Terminvereinbarung per E-Mail (s.o.)
  • Tuesday

      Bürgertelefon: 09.00 Uhr bis 15.00 Uhr unter 030-9029-29000

      Persönliche Vorsprachen NUR nach Terminvereinbarung per E-Mail (s.o.)
  • Wednesday

      Persönliche Vorsprachen NUR nach Terminvereinbarung per E-Mail (s.o.)
  • Thursday

      Bürgertelefon: 10.00 Uhr bis 15.00 Uhr unter 030-9029-29000
      Persönliche Vorsprachen NUR nach Terminvereinbarung per E-Mail (s.o.)
  • Friday

      Persönliche Vorsprachen NUR nach Terminvereinbarung per E-Mail (s.o.)

Changes in opening hours

Persönliche Vorsprachen können nach vorheriger individueller Terminvereinbarung stattfinden.

Hierfür schicken Sie bitte eine E-Mail an zab@charlottenburg-wilmersdorf.de mit Termingrund, Ihrem Namen (ggf. Firmenname), Betriebsanschrift und Telefonnummer. Nach Absprache wird dann durch eine/n Mitarbeiter/in ein persönlicher Termin mit Ihnen vereinbart.

Für Gaststätten mit Alkoholausschank vereinbaren Sie bitte Termine mit dem Backoffice über ordnungsamt@charlottenburg-wilmersdorf.de.

Nahverkehr

Nahverkehr

S-Bahn
U-Bahn
Bus

Information on the address of this location

Zugang über Mansfelder / Ecke Brienner Straße

Payment options

Am Standort kann bar und mit girocard (mit PIN) (ehemals EC-Karte) bezahlt werden.

Am Standort kann bar und mit girocard (mit PIN) (ehemals EC-Karte) bezahlt werden.

Dienstleistungsbeschreibung

Business - registering a trade requiring supervision

Anyone wishing to carry out a trade requiring supervision must, in addition to a trade notification, also prove their personal reliability. The following activities are trades requiring supervision:

1. buying and selling (second-hand goods trade) of
  • high-quality consumer goods, e.g. consumer electronics, cameras, video cameras, carpets, furs, etc.
  • motor vehicles and bicycles
  • precious metals and alloys containing precious metals or corresponding goods
  • precious stones, pearls and jewellery
  • scrap metals
2. credit agencies, detective agencies
3. arranging marriages, partnerships and acquaintanceships
4. operation of travel agencies and arrangement of accommodation
5. locksmith services, distribution and installation of building security equipment
6. manufacture and distribution of special theft-related opening tools

Online Verfahren

Sie können diese Dienstleistung auch online in Anspruch nehmen

Online processing

Prerequisites

  • Personal reliability
    Reliability is checked on the basis of various forms of evidence. The applicant must provide information from the Federal Central Register (certificate of good conduct) and information from the Central Trade Register.

Documents required

  • Trade registration (Gewerbeanmeldung)
    Possible online; or you can use the business registration form.
  • Identity document
    Identity card or other official identification document with photo (not required for electronic application). Residence permit if the applicant is not a national of an EU country.
  • Certificate of good conduct for presentation to an authority
    To verify personal reliability, information from the Federal Central Register (certificate of good conduct) is required for submission to an authority (document type O).
    The information must not be older than three months.
  • Excerpt from the central business register for presentation to an authority
    To verify personal reliability, information from the central business register is required for submission to an authority (document type 9).
    The information must not be older than three months.
  • Up-to-date excerpt from the Trade Register
    Registered companies are required to submit an up to date excerpt from the Trade Register when applying. Legal entities that are in the process of being established (GmbH, AG) are required to submit their partnership agreement or statutes.
  • Declaration of consent of the shareholders
    Only for business notifications of legal entities in the process of formation
  • Supplement for authorised representatives
    In the case of business registrations for legal entities with multiple representatives

Fees

  • EUR 26.00 - per single person company, per associate for business partnerships
  • EUR 31.00 - legal entity with 1 legal representative
  • EUR 13.00 - for each additional representative of a legal entity
  • EUR 15.00 - business registration via electronic process (online processing)

Hinweise zur Zuständigkeit

The competent Public Order Office for the district in which the company’s premises are located.

Chat

Stellen Sie unserem Chatbot Bobbi im Service-Portal Ihre Fragen.