Aktuelle Sprache: en
Transfer of a Residence document-GB (for British nationals and their family members) to a new passport am Standort Bürgeramt Hohenzollerndamm (Flüchtlingsbürgeramt)
Larger map
Contact
- Bezirksamt Charlottenburg - Wilmersdorf
- Bürgeramt Hohenzollerndamm (Flüchtlingsbürgeramt)
- Hohenzollerndamm 177 , 10713 Berlin
- Tel.: (030) 115
- Fax: (030) 9029-16211
- E-mail: buergeramt@charlottenburg-wilmersdorf.de
- Home page
Opening hours
-
-
09:30 – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
-
Tuesday
-
09:00 – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
-
Wednesday
-
08:00 – 15:30 Uhr (nur mit Termin*)
-
Thursday
-
08:00 – 14:30 Uhr (nur mit Termin*)
-
Friday
-
08:00 – 13:00 Uhr (nur mit Termin*)
Changes in opening hours
(*) einige Dienstleistungen erfordern keinen Termin.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.
Information for customers with an appointment
Eine Terminvereinbarung ist zwingend notwendig. Notfalltermine stehen nur für Notfälle in sehr begrenztem Umfang zur Verfügung.
- Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich von 09.00 bis 13.00 Uhr unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.
- Die Bearbeitung schriftlich gestellter Anträge für Anwohnervignetten, richtet sich nach dem Nachnamen. Die Buchstaben A - K werden im Bürgeramt Hohenzollerndamm und die Buchstaben L - Z werden im Bürgeramt Heerstraße bearbeitet.
- Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.
In absoluten Ausnahmefällen, können Sie auch zur Information im Bürgeramt Hohenzollerndamm oder Heerstraße gehen, um dort einen zeitnahen Termin zu buchen.
Termine buchen
- Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.
Kunden mit Termin müssen sich nicht am Info-Tresen melden, sondern können direkt nach Aufruf Ihrer Vorgangsnr. im Raum der Sachbearbeitung erscheinen.
- Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich von 09.00 bis 13.00 Uhr unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.
- Die Bearbeitung schriftlich gestellter Anträge für Anwohnervignetten, richtet sich nach dem Nachnamen. Die Buchstaben A - K werden im Bürgeramt Hohenzollerndamm und die Buchstaben L - Z werden im Bürgeramt Heerstraße bearbeitet.
- Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.
Termine buchen
- Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.
Verkehrsanbindungen
-
S-Bahn
-
S Hohenzollerndamm
- S45
- S46
- S41
- S42
-
S Hohenzollerndamm
-
U-Bahn
-
U Fehrbelliner Platz
- U7
- U3
-
U Konstanzer Str.
- U7
-
U Blissestr.
- U7
-
U Fehrbelliner Platz
-
Bus
-
U Fehrbelliner Platz
- 115
- N3
- 101
- N7
- 143
- N43
-
Mansfelder Str./Barstr.
- 101
- 115
- N7
-
Westfälische Str./Konstanzer Str.
- N43
- 143
-
Hoffmann-von-Fallersleben-Platz
- 115
- N3
-
U Konstanzer Str.
- 101
- N7
-
U Fehrbelliner Platz
Additional information
- Die Bargeldlose Zahlung ist jetzt auch mit Debitkarten möglich.
- An diesem Standort ist ein Fotoautomat vorhanden.
- Es stehen Ihnen zwei Self-Service-Terminals, für die Aufnahme von biometrischen Fotos, zur Verfügung. Die Gebühren in Höhe von 4,50 €, müssen dann bei der Antragstellung bezahlt werden.
- In der Zeit von 07.30 bis 08.00 Uhr ist am Mittwoch keine Barzahlung an den Automaten möglich!
1. Anwohner/Bewohnerparkausweis
2. Abmeldung einer Wohnung
3. Meldebescheinigung
4. Beantragung einer Sperre von Melderegisterauskünften
5. Widerspruchsrechte gegen Datenübermittlung und Melderegisterauskünfte
6. Befreiung von der Ausweispflicht
7. Führungszeugnis
8. Auszug aus dem Gewerbezentralregister
Payment options
- Barzahlung
- Girocard (mit PIN)
Dienstleistungsbeschreibung
Transfer of a Residence document-GB (for British nationals and their family members) to a new passport
Do you have a Residence document-GB and have you received a new passport?
Then (only) the plastic card of your Residence document-GB is no longer valid, since this plastic card refers to your old passport. However, your residence title Residence document-GB is still valid.
Please read the following notes before booking an appointment.
Is your temporary Residence document-GB only valid for a maximum of a further 6 months?
If so, please do not attend the Berlin Immigration Office before it is neccessary to extend your Residence document-GB. This will save you time and money.
Are you wanting to travel abroad?
If no appointments are available at short notice, you can still travel abroad.
Re-entry to Germany is easy, if your Residence document-GB residence permit is still valid and you still have the old passport.
Take your old and new passports and your Residence document-GB with you on your trip.
However, we recommend that you enquire about the entry and exit conditions of the country you are visiting before you travel abroad (for example at the embassy of the country you are visiting).
Then (only) the plastic card of your Residence document-GB is no longer valid, since this plastic card refers to your old passport. However, your residence title Residence document-GB is still valid.
Please read the following notes before booking an appointment.
Is your temporary Residence document-GB only valid for a maximum of a further 6 months?
If so, please do not attend the Berlin Immigration Office before it is neccessary to extend your Residence document-GB. This will save you time and money.
Are you wanting to travel abroad?
If no appointments are available at short notice, you can still travel abroad.
Re-entry to Germany is easy, if your Residence document-GB residence permit is still valid and you still have the old passport.
Take your old and new passports and your Residence document-GB with you on your trip.
However, we recommend that you enquire about the entry and exit conditions of the country you are visiting before you travel abroad (for example at the embassy of the country you are visiting).
Make an appointment
Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen
Prerequisites
- Main residence in Berlin
-
Personal appearance by appointment is required
Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office
generally only with an appointment. -
Transfer in a Bürgeramt
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have your old, full passport;
- The Residence document-GB was issued in Berlin;
- There is no more than 12 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport;
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 12 months.
-
Transfer in the Berlin Immigration Office
If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the Residence document-GB was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.
Documents required
- Your new passport
-
Your old passport
If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you. -
Your Residence document-GB, if necessary together with the supplementary sheet (Zusatzblatt)
Have you been issued with an supplementary sheet (folded paper document) in addition to the electronic residence permit (plastic card)? If so, please bring this supplementary sheet with you. -
1 current biometric photo
35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
Fees
- From the age of 24 years: 37.00 euros
- Until the age of 24 years: 22.80 euros
Legal basis
Average time to process request
About 5-6 weeks
Hinweise zur Zuständigkeit
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have your old, full passport.
- The Residence document-GB was issued in Berlin.
- There is no more than 12 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 12 months.