Transfer of a Residence document-GB (for British nationals and their family members) to a new passport am Standort Bürgeramt Heerstraße

Aktuelle Hinweise zu diesem Standort

Das Bürgeramt in der Heerstraße ist am 23.10.2024 und 13.11.2024 aus betrieblichen Gründen geschlossen.

Reisepass
Bitte beachten Sie, dass die Herstellung der Reisepässe nach Beantragung beim Bürgeramt, ca. 8 Wochen in Anspruch nimmt.

 Larger map

Contact

Opening hours

  • Monday

      09:00 – 13:30 Uhr und 14:30 Uhr – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Tuesday

      09:00 – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Wednesday

      08:00 – 15:30 Uhr (nur mit Termin*)
  • Thursday

      08:00 – 14:30 Uhr (nur mit Termin*)
  • Friday

      08:00 – 13:00 Uhr (nur mit Termin*)

Changes in opening hours

(*) einige Dienstleistungen erfordern keinen Termin.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.

Information for customers with an appointment

Eine Terminvereinbarung ist zwingend notwendig. Notfalltermine stehen nur für Notfälle in sehr begrenztem Umfang zur Verfügung.

  • Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich von 09.00 bis 13.00 Uhr unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.

  • Die Bearbeitung schriftlich gestellter Anträge für Anwohnervignetten, richtet sich nach dem Nachnamen. Die Buchstaben A - K werden im Bürgeramt Hohenzollerndamm und die Buchstaben L - Z werden im Bürgeramt Heerstraße bearbeitet.

  • Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.

In absoluten Ausnahmefällen, können Sie auch zur Information im Bürgeramt Hohenzollerndamm oder Heerstraße gehen, um dort einen zeitnahen Termin zu buchen.

Termine buchen
  • Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.

Verkehrsanbindungen

Additional information

  • An diesem Standort ist ein Fotoautomat vorhanden.

Die Bargeldlose Zahlung ist jetzt auch mit Debitkarten möglich.

Folgende Dienstleistungen können schriftlich (postalisch/E-Mail) oder ggf. online beantragt werden:
1. Anwohner/Bewohnerparkausweis
2. Abmeldung einer Wohnung
3. Meldebescheinigung
4. Beantragung einer Sperre von Melderegisterauskünften
5. Widerspruchsrechte gegen Datenübermittlung und Melderegisterauskünfte
6. Befreiung von der Ausweispflicht
7. Führungszeugnis
8. Auszug aus dem Gewerbezentralregister

Payment options

  • Girocard (mit PIN)

Dienstleistungsbeschreibung

Transfer of a Residence document-GB (for British nationals and their family members) to a new passport

Do you have a Residence document-GB and have you received a new passport?

Then (only) the plastic card of your Residence document-GB is no longer valid, since this plastic card refers to your old passport. However, your residence title Residence document-GB is still valid.

Please read the following notes before booking an appointment.

Is your temporary Residence document-GB only valid for a maximum of a further 6 months?
If so, please do not attend the Berlin Immigration Office before it is neccessary to extend your Residence document-GB. This will save you time and money.

Are you wanting to travel abroad?
If no appointments are available at short notice, you can still travel abroad.
Re-entry to Germany is easy, if your Residence document-GB residence permit is still valid and you still have the old passport.
Take your old and new passports and your Residence document-GB with you on your trip.
However, we recommend that you enquire about the entry and exit conditions of the country you are visiting before you travel abroad (for example at the embassy of the country you are visiting).

Make an appointment

Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen

Prerequisites

  • Main residence in Berlin
  • Personal appearance by appointment is required
    Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office
    generally only with an appointment.
  • Transfer in a Bürgeramt
    You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
    • You have your old, full passport;
    • The Residence document-GB was issued in Berlin;
    • There is no more than 12 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport;
    • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 12 months.
  • Transfer in the Berlin Immigration Office
    If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the Residence document-GB was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.

Documents required

  • Your new passport
  • Your old passport
    If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you.
  • Your Residence document-GB, if necessary together with the supplementary sheet (Zusatzblatt)
    Have you been issued with an supplementary sheet (folded paper document) in addition to the electronic residence permit (plastic card)? If so, please bring this supplementary sheet with you.
  • 1 current biometric photo
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background

Fees

  • From the age of 24 years: 37.00 euros
  • Until the age of 24 years: 22.80 euros

Average time to process request

About 5-6 weeks

Hinweise zur Zuständigkeit

You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • You have your old, full passport.
  • The Residence document-GB was issued in Berlin.
  • There is no more than 12 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
  • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 12 months.
In all other cases: Berlin Immigration Office (Landesamt für Einwanderung)

Related services

Chat

Stellen Sie unserem Chatbot Bobbi Ihre Fragen.