Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport am Standort Bürgeramt Wedding
Contact
- Bezirksamt Mitte
- Bürgeramt Wedding
- Osloer Str. 36 , 13359 Berlin
- Tel.: (030) 115
- Fax: (030)9018 47656
- E-mail: buergeramt@ba-mitte.berlin.de
- Home page
Bitte beachten Sie:
Der barrierefreie Zugang zum Bürgeramt und dem WC ist nur innerhalb der Öffnungszeiten des Finanzamtes möglich.
Das Finanzamt hat nur geöffnet:
Dienstag und Mittwoch 8.00 - 14.00 Uhr
Donnerstag 12.00 - 18.00 Uhr
Der Behindertenparkplatz befindet sich auf der Rückseite des Finanzamtes Wedding, Osloer Str. 37 und ist nur nach vorheriger Rücksprache mit dem Pförtner erreichbar (geschlossene Parkplatzschranke).
Opening hours
-
-
08.00-15.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Tuesday
-
08.00-15.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Wednesday
-
07.00-14.30 Uhr (nur mit Termin)
-
Thursday
-
10.30-18.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Friday
-
07.00-14.30 Uhr (nur mit Termin)
Changes in opening hours
Bitte beachten Sie!
Schriftliche Terminanfragen sind nicht möglich. Nutzen Sie "Termin buchen" (siehe unten) oder nutzen Sie die Service-Nr. (030) 115.
Eine Bedienung spontan vorsprechender Kundinnen und Kunden erfolgt nicht.
Alle Bürgerinnen und Bürger werden gebeten, zur Erledigung folgender Anliegen vorrangig den Postweg zu nutzen: Führungszeugnis, Meldebescheinigung, Abmeldung
Schriftliche Terminanfragen sind nicht möglich. Nutzen Sie "Termin buchen" (siehe unten) oder nutzen Sie die Service-Nr. (030) 115.
Eine Bedienung spontan vorsprechender Kundinnen und Kunden erfolgt nicht.
Alle Bürgerinnen und Bürger werden gebeten, zur Erledigung folgender Anliegen vorrangig den Postweg zu nutzen: Führungszeugnis, Meldebescheinigung, Abmeldung
Information for customers with an appointment
Terminkunden mit Vorgangsnummer nehmen direkt im Wartebereich Platz, eine Anmeldung an anderer Stelle ist nicht erforderlich.
Verkehrsanbindungen
- Bus
-
- 125, 128, 150, 255 bis Osloer Straße
- Tram
-
- M1, 50 bis U Osloer Straße
- U-Bahn
-
- U Osloer Straße U8, U9
Additional information
BITTE BEACHTEN SIE:- Es können höchstens 3 Dienstleistungen pro Termin bearbeitet werden, da es sonst zu Zeitverzögerungen im Terminablauf führt.
- Am Standort Osloer Str. 36 kann nur mit girocard in Verbindung mit der PIN (ehemals EC Karte) bezahlt werden (keine Barzahlung) !
- Am Standort ist ein SPEED CAPTURE – Der neue Ausweis-Automat vorhanden.
Bitte wählen Sie am Ausweis-Automat, für welches Dokument Sie
Daten erfassen möchten.
Die mehrfache Verwendung der einmal erfassten Daten für die
zeitgleiche Beantragung weiterer Dokumente, außer Fahrerlaubnisse, ist im Entgelt
enthalten.
Der Einzug des Entgelts in Höhe von 6,50 Euro erfolgt bei der Beantragung.
Sie erhalten keinen Ausdruck Ihres Passfotos.
- Kunden, die bei Fahrzeugwechsel, Zuzug oder Kennzeichenwechsel eine Anwohnervignette beantragen, werden noch am Tag Ihrer Vorsprache, verbunden mit einer Wartezeit, bedient.
- Es ist kein Fotokopierer vorhanden.
- Jeder Bürger hat die Möglichkeit ohne Angabe von Gründen in den nachfolgend beschriebenen Fällen der Weitergabe seiner Daten zu widersprechen. Hier erhalten Sie ausführliche Informationen zum Widerspruchsrecht gegen Datenübermittlung.
Payment options
- Girocard (mit PIN)
Dienstleistungsbeschreibung
Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.
If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred:
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).
Make an appointment
Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen
Prerequisites
-
Personal appearance by appointment is required
Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment. - Main residence in Berlin
-
Transfer in a Bürgeramt
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
-
Transfer in the Berlin Immigration Office
If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence title was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.
Documents required
- Your new passport
-
Your old passport
If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you. -
Your permanent residence title
- Electronic residence title (eAT) together with the supplementary sheet or
- Your old passport with the attached residence title
-
1 current biometric photo
35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
Fees
- For adults: 67.00 euros
- For minors: 33.50 euros
- until the age of 24 years: 22.80 euros
- from the age of 24 years: 37.00 euros
- When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
- Foreigners recognised as being entitled to asylum
- Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
- Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
- Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
Legal basis
Average time to process request
about 4 to 5 weeks
Hinweise zur Zuständigkeit
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).