Aktuelle Sprache: en
Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport am Standort Bürgeramt Schöneberg
Larger map
Contact
- Bezirksamt Tempelhof-Schöneberg
- Bürgeramt Schöneberg
- John-F.-Kennedy-Platz - , 10825 Berlin
- Tel.: (030) 115
- Fax: (030) 90277-7021
- E-mail: buergeramt@ba-ts.berlin.de
- Home page
Ein barrierefreier Zugang ist über den Eingang Freiherr-vom-Stein-Straße möglich. Das Bürgeramt ist im Erdgeschoss, und dort über einen Plattformlift (100 cm x 80 cm, Traglast: 300 kg) erreichbar. Behinderten-WC und Behindertenparkplätze sind vorhanden. Für hörbehinderte Menschen können mobile Ringschleifen angeboten werden.
Opening hours
-
-
08.00 bis 15.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Tuesday
-
10.00 bis 18.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Wednesday
-
08.00 bis 15.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Thursday
-
10.00 bis 18.00 Uhr (nur mit Termin)
-
Friday
-
08.00 bis 13.00 Uhr (nur mit Termin)
Information for customers with an appointment
Ohne Termin erfolgt keine Bearbeitung Ihres Anliegens.
Für die Bearbeitung Ihres Anliegens ist ein Termin zu buchen, möglichst unter Angabe aller Ihrer Anliegen!
Terminbuchungen sind
- Online auf der Internetseite - Online-Terminvereinbarung bei Berliner Behörden
- telefonisch über die Servicenummer: (030) 115 oder
- per E-Mail an das Bürgeramt
möglich.
Bitte geben Sie hier den Wunschstandort und mehrere Zeitfenster und Tage an.
Für die Bearbeitung Ihres Anliegens ist ein Termin zu buchen, möglichst unter Angabe aller Ihrer Anliegen!
Terminbuchungen sind
- Online auf der Internetseite - Online-Terminvereinbarung bei Berliner Behörden
- telefonisch über die Servicenummer: (030) 115 oder
- per E-Mail an das Bürgeramt
Bitte geben Sie hier den Wunschstandort und mehrere Zeitfenster und Tage an.
Verkehrsanbindungen
- Bus
-
- Rathaus Schöneberg: M43, M46, 143
- S-Bahn
-
- Schöneberg: S1, S41, S42, S46 Anschließend Bus M46 oder 10 Min. Fußweg
- U-Bahn
-
- Rathaus Schöneberg: U4 Bayerischer Platz: U7 mit Fußweg
Additional information
Folgende Dienstleistungen können schriftlich (Post, Fax, E-Mail) beantragt werden:- Bewohnerparkausweis
- Wegzug ins Ausland
- Abmeldung einer Nebenwohnung
- Meldebescheinigung
- Gewerbezentralregisterauszug
- Führungszeugnis
- Melderegisterauskünfte
- Anforderung der Steueridentifikationsnummer
- Anzeige des Verlustes von Dokumenten
- Befreiung von der Ausweispflicht
- Nachreichung einer Wohnungsgeberbescheinigung.
- ausgefüllte und unterschriebene Anträge
- Kopie des Ausweises oder Reisepasses
- Nachweis der Zahlung der Gebühr (z. B. Kontoauszug)
https://service.berlin.de/dienstleistungen/ zu finden.
Folgende Dienstleistungen können Sie auch online abwickeln:
Bitte beachten Sie dazu die notwendigen Voraussetzungen unter: Service-Portal Berlin - bei der entsprechenden Dienstleistung.
Menschen mit Behinderung, werdende Mütter und Eltern mit Kleinkindern können, sich mit Blick auf einen wertschätzenden Umgang, gern an die Mitarbeitenden am Informationstresen wenden.
Wir danken Allen für Ihr Verständnis.
Wir bitten die Kundinnen und Kunden mit Termin um rechtzeitiges Erscheinen (ca. 3 Minuten vorher). Sie werden über Ihre Vorgangsnummer aufgerufen und können gleich im Wartesaal Platz nehmen.
Der Aufruf zum Sachbearbeitenden erfolgt optisch und mit Signalton über die Aufrufanlage.
Es ist ein Fototerminal am Standort vorhanden.
Ergänzend kann am Standort mit Debit- und Kreditkarten (credit/debit) VISA, Vpay, Mastercard und Maestro bezahlt werden.
Payment options
- Girocard (mit PIN)
Dienstleistungsbeschreibung
Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport
Do you have a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit and have you received a new passport?
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.
If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred:
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.
If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred:
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).
Make an appointment
Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen
Prerequisites
-
Personal appearance by appointment is required
Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment. - Main residence in Berlin
-
Transfer in a Bürgeramt
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
-
Transfer in the Berlin Immigration Office
If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence title was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.
Documents required
- Your new passport
-
Your old passport
If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you. -
Your permanent residence title
- Electronic residence title (eAT) together with the supplementary sheet or
- Your old passport with the attached residence title
-
1 current biometric photo
35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
Fees
- For adults: 67.00 euros
- For minors: 33.50 euros
- until the age of 24 years: 22.80 euros
- from the age of 24 years: 37.00 euros
- When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
- Foreigners recognised as being entitled to asylum
- Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
- Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
- Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
Legal basis
Average time to process request
about 4 to 5 weeks
Hinweise zur Zuständigkeit
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).