Aktuelle Sprache: en
Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport am Standort Bürgeramt Heerstraße
Larger map
Contact
- Bezirksamt Charlottenburg - Wilmersdorf
- Bürgeramt Heerstraße
- Heerstr. 12 , 14052 Berlin
- Tel.: (030) 115
- Fax: (030) 9029-17780
- E-mail: buergeramt@charlottenburg-wilmersdorf.de
- Home page
Opening hours
-
-
09:00 – 13:30 Uhr und 14:30 Uhr – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
-
Tuesday
-
09:00 – 18:00 Uhr (nur mit Termin*)
-
Wednesday
-
08:00 – 15:30 Uhr (nur mit Termin*)
-
Thursday
-
08:00 – 14:30 Uhr (nur mit Termin*)
-
Friday
-
08:00 – 13:00 Uhr (nur mit Termin*)
Changes in opening hours
(*) einige Dienstleistungen erfordern keinen Termin.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.
Information for customers with an appointment
Eine Terminvereinbarung ist zwingend notwendig. Notfalltermine stehen nur für Notfälle in sehr begrenztem Umfang zur Verfügung.
- Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich von 09.00 bis 13.00 Uhr unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.
- Die Bearbeitung schriftlich gestellter Anträge für Anwohnervignetten, richtet sich nach dem Nachnamen. Die Buchstaben A - K werden im Bürgeramt Hohenzollerndamm und die Buchstaben L - Z werden im Bürgeramt Heerstraße bearbeitet.
- Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.
In absoluten Ausnahmefällen, können Sie auch zur Information im Bürgeramt Hohenzollerndamm oder Heerstraße gehen, um dort einen zeitnahen Termin zu buchen.
Termine buchen
- Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.
- Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich von 09.00 bis 13.00 Uhr unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.
- Die Bearbeitung schriftlich gestellter Anträge für Anwohnervignetten, richtet sich nach dem Nachnamen. Die Buchstaben A - K werden im Bürgeramt Hohenzollerndamm und die Buchstaben L - Z werden im Bürgeramt Heerstraße bearbeitet.
- Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.
Termine buchen
- Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.
Verkehrsanbindungen
-
S-Bahn
-
S Heerstr.
- S3
- S9
-
S Messe Nord/ICC
- S46
- S41
- S42
-
S Messe Süd
- S3
- S9
-
S Heerstr.
-
U-Bahn
-
Bus
-
Württembergallee
- 218
- 349
- M49
-
U Theodor-Heuss-Platz West
- N2
- 143
- N43
-
Reichsstr./Kastanienallee
- N2
- 143
- 349
-
Württembergallee
Additional information
- An diesem Standort ist ein Fotoautomat vorhanden.
Folgende Dienstleistungen können schriftlich (postalisch/E-Mail) oder ggf. online beantragt werden:
1. Anwohner/Bewohnerparkausweis
2. Abmeldung einer Wohnung
3. Meldebescheinigung
4. Beantragung einer Sperre von Melderegisterauskünften
5. Widerspruchsrechte gegen Datenübermittlung und Melderegisterauskünfte
6. Befreiung von der Ausweispflicht
7. Führungszeugnis
8. Auszug aus dem Gewerbezentralregister
Payment options
- Girocard (mit PIN)
Dienstleistungsbeschreibung
Transfer of a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit to a new passport
Do you have a permanent settlement permit or an EU long-term residence permit and have you received a new passport?
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.
If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred:
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).
Then you should have your permanent residence title reissued ("transferred"). Because your current permanent residence title still refers to the old passport.
If you want to travel abroad before the permanent residence title has been transferred:
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence title. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport, the old passport and your permanent residence title with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).
Make an appointment
Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen
Prerequisites
-
Personal appearance by appointment is required
Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment. - Main residence in Berlin
-
Transfer in a Bürgeramt
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
-
Transfer in the Berlin Immigration Office
If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence title was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.
Documents required
- Your new passport
-
Your old passport
If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you. -
Your permanent residence title
- Electronic residence title (eAT) together with the supplementary sheet or
- Your old passport with the attached residence title
-
1 current biometric photo
35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
Fees
- For adults: 67.00 euros
- For minors: 33.50 euros
- until the age of 24 years: 22.80 euros
- from the age of 24 years: 37.00 euros
- When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
- Foreigners recognised as being entitled to asylum
- Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
- Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
- Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
Legal basis
Average time to process request
about 4 to 5 weeks
Hinweise zur Zuständigkeit
You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
- You have the expired passport with your permanent residence title.
- The residence title was issued in Berlin.
- Your old passport is complete;
- There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).
- You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months (with a EU long-term residence permit: no more than 12 months).