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Employers’ liability insurance association - registering a new company with the statutory accident insurance

Anyone starting a company is obliged to register with the relevant accident insurance institution within one week. This notification obligation also applies for freelancers and companies which are based abroad but have employees in Germany. The notification obligation also applies to companies without employees.

Accident insurance institutions include:
• Commercial employers’ liability insurance associations. These are divided into different industry branches.
• Public accident insurance institutions.
• Agricultural employers’ liability insurance associations.

It is legally provided that the employees of any company are covered by insurance.
In most cases, entrepreneurs or freelancers are not automatically covered by insurance. Only entrepreneurs of certain industries are automatically covered by insurance. All other entrepreneurs are provided with the opportunity to voluntarily take out insurance for the consequences of work and commuting accidents as well as occupational illnesses. They are able to apply with the relevant accident insurance institution.

Online processing

Service provided online

Prerequisites

  • Founding a new company
    Pursuant to § 192 SGB VII notification is compulsory when founding a company.

Documents required

  • Notification for statutory accident insurance according to § 192 SGB VII
    The following information is required:
    • personal and business related details (name, date of birth, address, legal status)
    • date of foundation or take-over of the company,
    • nature and object of the company (area of activity),
    • focus industry, if your company provides services in different sectors,
    • number of employees and starting date of employment.

    Please use the relevant form.

Fees

Free of charge

Average time to process request

approx. 2 weeks

Responsible authorities

Den direkten Kontakt zum zuständigen Unfallversicherungsträger können Sie mit Hilfe der kostenlosen Infoline der Gesetzlichen Unfallversicherung (Tel. 0800 60 50 40 4 oder per E-Mail an info@dguv.de) herstellen.
Die Infoline kann Sie nach Beratung direkt zu dem für Sie zuständigen Unfallversicherungsträger verbinden.

Diese Dienstleistung ist in Verbindung mit einer Gewerbeanmeldung auch online über das Dienstleistungsportal des Einheitlichen Ansprechpartner Berlin verfügbar.

Der Einheitliche Ansprechpartner Berlin unterstützt Sie bei der Anmeldung bei der Unfallversicherung. Wenn Sie im Dienstleistungsportal ein neues Gewerbe online anmelden, haben Sie dort die Möglichkeit, die Meldung zur Gesetzlichen Unfallversicherung mit zu erledigen. Ihre Daten werden dann von dem Spitzenverband der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung (DGUV), umgehend an den zuständigen Unfallversicherungsträger übermittelt. Dieser nimmt mit Ihnen Kontakt auf.

You can also access this service online via the Business Portal of the Single Point of Contact.
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