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Transfer of a valid residence permit to a new passport at the location Bürgeramt Rathaus Tiergarten

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Opening hours

Monday
08.00-15.00 Uhr - nur mit Termin
Tuesday
08.00-15.00 Uhr - nur mit Termin
Wednesday
07.00-14.00 Uhr - nur mit Termin
Thursday
11.00-18.00 Uhr - nur mit Termin
Friday
07.00-14.00 Uhr - nur mit Termin

Changes in opening hours

Aufgrund einer ganztägigen Beschäftigtenversammlung für die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des Bezirksamtes Mitte am Mittwoch, 22. Mai 2019 bleiben alle Bürgerämter Mitte geschlossen.

Am Informationstresen des Bürgeramtes kann ab 23.05.2019 nach freien Terminen gefragt werden. Bitte beachten Sie auch die sonstigen Hinweise zum Standort.

Information for customers with an appointment

Terminkunden mit Vorgangsnummer nehmen direkt im Warteraum Raum 39-40, Platz, einen Anmeldung an anderer Stelle ist nicht erforderlich.

Payment options

Girocard
Payment only by debit card (Girocard) (with PIN) at this location.

Additional information

BITTE BEACHTEN SIE:

  • Es können höchstens 3 Dienstleistungen pro Termin gebucht werden., da es sonst zu Zeitverzögerungen im Terminablauf führt.

  • Am Standort Rathaus Tiergarten kann ab 01.01.2014 nur mit girocard (ehemals EC Karte) in Verbindung mit der PIN bezahlt werden (keine Barzahlung) !

  • Am Standort ist ein SPEED CAPTURE – Der neue Ausweis-Automat vorhanden.
Bitte erfassen Sie Ihre Daten rechtzeitig vor dem vereinbarten Termin zur Beantragung des gewünschten Personaldokumentes -Personalausweis und/oder Reisepass- (idealerweise 15 Minuten vorher).
Bitte wählen Sie am Ausweis-Automat, für welches Dokument Sie
Daten erfassen möchten.
Die mehrfache Verwendung der einmal erfassten Daten für die
zeitgleiche Beantragung weiterer Dokumente, außer Fahrerlaubnisse, ist im Entgelt
enthalten.
Der Einzug des Entgelts in Höhe von 5,00 Euro erfolgt bei der Beantragung.

BITTE BEACHTEN SIE: Sie erhalten keinen Ausdruck Ihres Passfotos.


  • Kunden, die bei Fahrzeugwechsel, Zuzug oder Kennzeichenwechsel eine Anwohnervignette beantragen, werden noch am Tag Ihrer Vorsprache, verbunden mit einer Wartezeit, bedient.

  • Auch die Bearbeitung von berlinpass-Neuausstellungen und -verlängerungen und die Abgabe von Miet- und Lastenzuschussanträgen (Wohngeld), sowie die Abgabe von Anträgen für einen Wohnberechtigungsschein (WBS) ist ohne Terminvereinbarung möglich.

  • Es ist kein Fotokopierer vorhanden.
  • Die Abholung von fertiggestellten Dokumenten ist montags bis freitags innerhalb der entsprechenden Öffnungszeit ohne Wartenummer und Termin direkt in der Dokumentenausgabe, Raum 42, möglich.

  • Kunden mit Termin nehmen bitte direkt im Warteraum Platz und werden mit der Vorgangsnummer des vereinbarten Termins aufgerufen.

  • Jeder Bürger hat die Möglichkeit ohne Angabe von Gründen in den nachfolgend beschriebenen Fällen der Weitergabe seiner Daten zu widersprechen. Hier erhalten Sie ausführliche Informationen zum Widerspruchsrecht gegen Datenübermittlung.

Sollten zusätzlich Fragen oder Unklarheiten bestehen oder Formulare benötigt werden, steht der Infotresen in Raum 41 gerne zur Verfügung.

Transfer of a valid residence permit to a new passport

  • If you have a new passport, you can have your residence permit transferred to the new passport.
  • In general, the residence permit is inserted as a sticker in your new passport, even when your residence permit was issued as an eAT.
  • Electronic residence permits can at the moment only be issued in exceptional circumstances.
If you want to travel abroad before the residence permit has been transferred
If no appointments are available at short notice, it is possible to start a trip abroad even without a transfer, if you have your old passport and your residence permit which is still valid. You will be able to return to Germany without any problems, if you take your new passport and the old passport with you.
However, it is recommended that you check the entry and exit conditions of the host country before traveling abroad (e.g. at the consular authority of the host country).

Prerequisites

  • Transfer in a Bürgeramt
    You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
    • You have the expired passport with a valid residence permit.
    • Your first name, family name and your date of birth have not changed in your new passport.
    • The residence permit was issued by the Berlin Foreigners Registration Office.
    • The old passport has not been expired for more than six months.
    • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months.
  • Transfer in the Ausländerbehörde
    If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence permit was not issued by the Berlin Foreigners Registration Office) the Berlin Foreigners Registration Office (Ausländerbehörde) is responsible for the transfer.
  • Main residence in Berlin
  • Appointment
    Transfers are generally only made at citizens registration offices (Bürgerämter) or in the Foreigners Registration Office (Ausländerbehörde) by appointment only.
    At the appointment, you can also be represented by another person, if you give this person a written power of attorney.

Documents required

  • Your new passport
  • Your old passport
    If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the passport loss notice provided by the police.
  • Your residence permit
    Electronic residence permit (eAT) or your old passport with the attached residence permit
  • 1 current biometric photo (from 10 years of age)
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
  • If you have a representative: representative’s power of attorney and identification document
    If you do not come to us in person:
    • Written power of attorney
    • Identification document of the person representing you – for example, an ID card or passport.

Fees

The following fees are assessed based on the actual technical effort when transferring the permanent residence permit.

  • For adults: 12.00 euros (transfer as an adhesive sticker) to 67.00 euros (transfer as an electronic residence title)
  • For minors: 6,00 euros (transfer as an adhesive sticker) to 33.50 euros (transfer as an electronic residence title)
  • For Turkish citizens: a maximum of 28.80 euros (transfer as an electronic residence title in exceptional cases)
Free of charge:
  • When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
  • For Turkish citizens (transfer as an adhesive sticker)
  • Foreigners recognised as being entitled to asylum
  • Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
  • Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
  • Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
  • Foreigners who receive a scholarship from public funds for their stay

Average time to process request

In general, the transfer may be made immediately upon appointment.

Responsible authority

You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • You have the expired passport with a valid residence permit.
  • Your first name, family name and your date of birth have not changed in your new passport.
  • The residence permit was issued by the Berlin Foreigners Registration Office.
  • The old passport has not been expired for more than six months.
  • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months.

In all other cases: Foreigners Registration Office (Ausländerbehörde) of the Landesamt für Bürger- und Ordnungsangelegenheiten.