Transfer of a residence permit to a new passport am Standort Bürgeramt Märkisches Viertel

 Larger map

Contact

  • This facility is fully accessible to wheelchairs.
  • A wheelchair-accessible elevator is available.
  • A wheelchair-accessible WC is available.
Explanation of symbols

Zugang direkt über eine Rampe zum Eingang des Bürgeramtes und über den Haupteingang des Fontanehauses mit Liftbenutzung.

Opening hours

  • Monday

      08:00-15:30 Uhr (nur mit Termin)
  • Tuesday

      10:00-18:00 Uhr (nur mit Termin)
  • Wednesday

      07:30-14:00 Uhr (nur mit Termin)
  • Thursday

      10:00-18:00 Uhr (nur mit Termin)
  • Friday

      08:00-13:00 Uhr (nur mit Termin)

Information for customers with an appointment

  • Terminkunden werden über die Aufrufanlage aufgerufen.

Allgemeine Hinweise:

Bitte pro Person einen Termin beantragen

Wir bitten die Terminkunden darum, das Bürgeramt erst ca. 10 Minuten vor dem Termin aufzusuchen.

Wenn Sie nicht nur für sich allein ein Anliegen im Bürgeramt haben, buchen Sie unbedingt pro Person einen Termin, damit nachfolgende Termine von uns zeitlich eingehalten werden können.

Fertiggestellte und abholbereite Dokumente können mit dem, bei der Beantragung vereinbarten Termin, zu den Öffnungszeiten abgeholt werden.

Bitte geben Sie bei Ihrer Buchung im Feld Anmerkung oder bei der Terminbuchung über das Servicetelefon 115 auch an, ob Sie aufgrund einer körperlichen Behinderung durch die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter persönlich aufgerufen werden müssen.

Dienstleistungen für die kein Termin erforderlich ist.

Für die aufgeführten Dienstleistungen ist kein Termin erforderlich. Im Bürgeramt erfolgt eine schnelle Bedienung ohne längere Wartezeit.

  • Abgabe von Fundsachen
  • Verlust des Personalausweises/Reisepasses melden (Verlustanzeige)
  • Antragsannahme für Leistungen der Bezirksverwaltung
  • Befreiung von der Ausweispflicht

Verkehrsanbindungen

Information on the address of this location

Im Fontane-Haus, Eingang Rechts.

Additional information

Am Standort kann mit den Kreditkarten (credit/debit) VISA, VPay, Mastercard und Maestro bezahlt werden. Barzahlung ist in Notfällen auch möglich.

  • Termine können über das Bürgertelefon 115 oder online gebucht werden.

  • Folgende Dienstleistungen sind ohne persönliche Vorsprache auf dem Postweg zu erledigen:
Abmeldung einer Wohnung
Beantragung von Meldebescheinigungen
Beantragung von Melderegisterauskünften
Sperren von Melderegisterauskünften
Beantragung von Führungszeugnissen und Gewerbezentralregisterauskünften
Widerspruchsrechte gegen Datenübermittlungen und Melderegisterauskünften
Annahme von Anträgen auf Erteilung eines Wohnberechtigungsscheines
Annahme von Wohngeldanträgen.

  • Hinweis: In den Bürgeramtsfilialen werden keine Anträge für den Fachbereich Wohnen (Wohngeld, Wohnungsberechtigungsschein) mehr angenommen. Diese sind bitte per Post an das Wohnungsamt zu senden:

BA Reinickendorf / Wohnungsamt - nur für Wohngeld und Wohnberechtigungsschein -
Neheimer Str. 63
13507 Berlin

Payment options

  • Girocard (mit PIN)

Dienstleistungsbeschreibung

Transfer of a residence permit to a new passport

Do you have a valid residence permit and have you received a new passport?
Then you should have your residence permit reissued ("transferred"). Because your current residence permit still refers to the old passport.

Please read the following notes before booking an appointment.

Is your residence permit only valid for a maximum of a further 6 months?
Then a transfer no longer makes sense. Just come to the Berlin Immigration Office when it is time and neccessary to renew your EU Blue Card. This will save you time and money.

Are you wanting to travel abroad?
If no appointments are available at short notice, you can still travel abroad.
Re-entry to Germany is easy, if your residence permit is still valid and you still have the old passport.
Take your old and new passports and your residence permit with you on your trip.
However, we recommend that you enquire about the entry and exit conditions of the country you are visiting before you travel abroad (for example at the embassy of the country you are visiting).

Make an appointment

Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen

Prerequisites

  • Personal appearance by appointment is required
    Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment.
  • Main residence in Berlin
  • Transfer in a Bürgeramt
    You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
    • You have the expired passport with your residence permit.
    • The residence permit was issued in Berlin.
    • Your old passport is complete;
    • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
    • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 6 months.
  • Transfer in the Berlin Immigration Office
    If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence permit was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.

Documents required

  • Your new passport
  • Your old passport
    If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you.
  • Your residence permit
    • Electronic residence permit (eAT) together with the supplementary sheet or
    • Your old passport with the attached residence permit
  • 1 current biometric photo
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background

Fees

  • For adults: 67.00 euros
  • For minors: 33.50 euros
  • For Turkish citizens, until the age of 24 years: 22.80 euros
  • For Turkish citizens, from the age of 24 years: 37.00 euros

Free of charge:
  • When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
  • Foreigners recognised as being entitled to asylum
  • Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
  • Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
  • Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
  • Foreigners who receive a scholarship from public funds for their stay

Average time to process request

about 4 to 5 weeks

Hinweise zur Zuständigkeit

You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • You have the expired passport with your residence permit.
  • The residence permit was issued in Berlin.
  • Your old passport is complete;
  • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
  • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months.

In all other cases: Berlin Immigration Office

Chat

Stellen Sie unserem Chatbot Bobbi Ihre Fragen.