Transfer of a residence permit to a new passport am Standort Bürgeramt Hohenzollerndamm (Flüchtlingsbürgeramt)

Aktuelle Hinweise zu diesem Standort

Die Bargeldlose Zahlung ist jetzt auch mit Debitkarten möglich.

 Larger map

Contact

  • This facility is fully accessible to wheelchairs.
  • Handicapped parking space available.
  • An elevator fully accessible to wheelchairs is available.
  • A WC fully accessible to wheelchairs is available.
Explanation of symbols

Zugang über Mansfelder / Ecke Brienner Straße

Opening hours

  • Monday

      08.00-16.00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Tuesday

      09.30-18.00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Wednesday

      08.00-14.00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Thursday

      09.30-18.00 Uhr (nur mit Termin*)
  • Friday

      07.30-13.00 Uhr (nur mit Termin*)

Changes in opening hours

(*) einige Dienstleistungen erfordern keinen Termin.
Beantragte Dokumente können zu den Öffnungszeiten ohne Termin im Bürgeramt abgeholt werden. Beantragte Dokumente können nur dort abgeholt werden, wo sie beantragt worden sind.

Information for customers with an appointment

Eine Terminvereinbarung ist zwingend notwendig. Notfalltermine stehen nur für Notfälle in sehr begrenztem Umfang zur Verfügung.

  • Für dringende und akute Angelegenheiten können Sie sich zu den Öffnungszeiten der Bürgerämter unter (030) 9029-15036 an die Notfallhotline für Charlottenburg-Wilmersdorf, wenden. Wenn Sie dort anrufen, bleiben Sie bitte am Telefon, bis sich jemand meldet. Aus technischen Gründen hören Sie jedoch ein Freizeichen, auch wenn auf allen bedienten Leitungen gesprochen wird.

  • Bitte beachten Sie, dass eine Terminbuchung per E-Mail nicht möglich ist.

In absoluten Ausnahmefällen, können Sie auch zur Information im Bürgeramt Hohenzollerndamm oder Heerstraße gehen, um dort einen zeitnahen Termin zu buchen.

Termine buchen
  • Buchen Sie Termine online oder über das Bürgertelefon 115 für Dienstleistungen, bei denen eine persönliche Vorsprache notwendig ist. Dazu gehören Pass- und Personalausweisangelegenheiten und Führerscheinangelegenheiten.

Kunden mit Termin müssen sich nicht am Info-Tresen melden, sondern können direkt nach Aufruf Ihrer Vorgangsnr. im Raum der Sachbearbeitung erscheinen.

Verkehrsanbindungen

Additional information

  • An diesem Standort ist ein Fotoautomat vorhanden.
  • Es stehen Ihnen zwei Self-Service-Terminals, für die Aufnahme von biometrischen Fotos, zur Verfügung. Die Gebühren in Höhe von 4,50 €, müssen dann bei der Antragstellung bezahlt werden.
  • In der Zeit von 07.30 bis 08.00 Uhr ist am Mittwoch keine Barzahlung an den Automaten möglich!

Folgende Dienstleistungen können schriftlich (postalisch/E-Mail) oder ggf. online beantragt werden:
1. Anwohner/Bewohnerparkausweis
2. Abmeldung einer Wohnung
3. Meldebescheinigung
4. Beantragung einer Sperre von Melderegisterauskünften
5. Widerspruchsrechte gegen Datenübermittlung und Melderegisterauskünfte
6. Befreiung von der Ausweispflicht
7. Führungszeugnis
8. Auszug aus dem Gewerbezentralregister

Payment options

  • Barzahlung
  • Girocard (mit PIN)

Dienstleistungsbeschreibung

Transfer of a residence permit to a new passport

Do you have a valid residence permit and have you received a new passport?
Then you should have your residence permit reissued ("transferred"). Because your current residence permit still refers to the old passport.

Please read the following notes before booking an appointment.

Is your residence permit only valid for a maximum of a further 6 months?
Then a transfer no longer makes sense. Just come to the Berlin Immigration Office when it is time and neccessary to renew your EU Blue Card. This will save you time and money.

Are you wanting to travel abroad?
If no appointments are available at short notice, you can still travel abroad.
Re-entry to Germany is easy, if your residence permit is still valid and you still have the old passport.
Take your old and new passports and your residence permit with you on your trip.
However, we recommend that you enquire about the entry and exit conditions of the country you are visiting before you travel abroad (for example at the embassy of the country you are visiting).

Make an appointment

Sie können diese Dienstleistung auch berlinweit in Anspruch nehmen

Prerequisites

  • Personal appearance by appointment is required
    Transfers are made at the Citizens' Registration Offices or at the Berlin Immigration Office generally only with an appointment.
  • Main residence in Berlin
  • Transfer in a Bürgeramt
    You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:
    • You have the expired passport with your residence permit.
    • The residence permit was issued in Berlin.
    • Your old passport is complete;
    • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
    • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than 6 months.
  • Transfer in the Berlin Immigration Office
    If one of the above mentioned requirements for making the transfer at the Citizens Registration Office (Bürgeramt) is not met (e.g. old passport is no longer present, the residence permit was not issued in Berlin) the Berlin Immigration Office is responsible for the transfer.

Documents required

  • Your new passport
  • Your old passport
    If your passport has been stolen and you have reported the theft to the police, please bring the report with you.
  • Your residence permit
    • Electronic residence permit (eAT) together with the supplementary sheet or
    • Your old passport with the attached residence permit
  • 1 current biometric photo
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background

Fees

  • For adults: 67.00 euros
  • For minors: 33.50 euros
  • For Turkish citizens, until the age of 24 years: 22.80 euros
  • For Turkish citizens, from the age of 24 years: 37.00 euros

Free of charge:
  • When presenting current proof of receiving benefits according to SGB II or XII or the Asylum Seekers Benefits Act
  • Foreigners recognised as being entitled to asylum
  • Foreigners with a granted refugee status within the meaning of Section 3 (1) of the Asylum Act
  • Foreigners with a granted subsidiary protection status within the meaning of Section 4 (1) of the Asylum Act
  • Resettlement refugees within the meaning of Section 23 (4) of the Act on the Residence
  • Foreigners who receive a scholarship from public funds for their stay

Average time to process request

about 4 to 5 weeks

Hinweise zur Zuständigkeit

You can generally have the transfer carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • You have the expired passport with your residence permit.
  • The residence permit was issued in Berlin.
  • Your old passport is complete;
  • There is no more than 6 months between the expiry date of the old passport and the date of issue of the new passport.
  • You have not resided outside the federal territory for a continuous period longer than six months.

In all other cases: Berlin Immigration Office

Chat

Stellen Sie unserem Chatbot Bobbi im Service-Portal Ihre Fragen.