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Residence permit for a foreign child born in Germany - Issuance at the location Bürgeramt Prenzlauer Berg

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Current information on this location

Ab dem 25. Juni 2019 steht der Kassenautomat der Bezirkskasse beim Bürgeramt Prenzlauer Berg, Fröbelstraße 17, 10405 Berlin, für mehrere Monate nicht zur Verfügung. In dieser Zeit sind keine Bargeldeinzahlungen möglich. Gebührenzahlungen sind während dieses Zeitraumes nur per girocard und Pin (ehemals ec-Karte) direkt am Arbeitsplatz möglich. Die Schließung des Kassenautomaten muss aufgrund der Sanierungsarbeiten im Bürgeramt vorgenommen werden.

Opening hours

Monday
08.00 - 15.00 Uhr (nur mit Termin)
Tuesday
08.00 - 18.00 Uhr (nur mit Termin)
Wednesday
08.00 - 13.00 Uhr (nur mit Termin)
Thursday
08.00 - 18.00 Uhr (nur mit Termin)
Friday
08.00 - 13.00 Uhr (nur mit Termin)

Changes in opening hours

Das Bürgeramt Prenzlauer Berg, Fröbelstr. 17, 10405 Berlin, bleibt wegen eines Umzuges im Rahmen einer Sanierungsmaßnahme vom 10. – 21. Februar 2020 geschlossen. Grund ist ein Umzug innerhalb des Komplexes Fröbelstraße von Haus 6 nach Haus 9.
Ab 14. Februar 2020 wird die Dokumentenausgabe im Haus 9 wiedereröffnet. Darüber hinaus kann nur in dringenden, unabwendbaren Einzelfällen (z.B. Ausstellung eines vorläufigen Personalausweises bzw. Reisepasses) bei anderen Pankower Bürgerämtern eine Bearbeitung ohne vorherige Terminvereinbarung erfolgen.

Die Arbeitsgruppe Parkraumbewirtschaftung beim Bürgeramt Prenzlauer Berg, Fröbelstraße 17, 10405 Berlin, steht den Bürger_innen ab dem 14. Februar 2020 wieder zur Verfügung, dann im Haus 6 in der dritten Etage unter derselben Adresse.

Payment options

Girocard
Payment only by debit card (Girocard) (with PIN) at this location.

Additional information

Das Bürgeramt befindet sich auf dem Gelände Fröbelstraße 17 im Haus 9 Etage 3.

Ein Fotoautomat ist im Haus 9 Etage 1 vorhanden.

Der Aufruf der Bürger mit Termin erfolgt unter Angabe der Vorgangsnummer im Wartebereich.

Bitte beachten Sie, dass das Terminvereinbarungssystem nicht für die Beantragung von Elterngeld gilt. Das Bürgeramt nimmt nur die Anträge entgegegen, Beratung erhalten Sie ausschließlich bei der Elterngeldstelle.

Residence permit for a foreign child born in Germany - Issuance

Initial issuance of a residence permit for a foreign child

  • born in Germany and
  • where at least one parent holds a valid residence title

Prerequisites

  • A personal interview is required
    The interview should, if possible, take place by appointment.
  • Ex officio - Issuance at a Citizens Registration Office (Bürgeramt)
    Both parents (in the case of shared parental responsibility) or the parent with sole parental responsibility are in possession of a valid residence title when the child is born.

    The residence title (residence permit, EU Blue Card, settlement permit, EC long-term residence permit, right of residence or unlimited residence permit) of the parents or parent must have been issued by the Berlin Immigration Office.

    The residence permit for the child can then be issued by every Civil Office (Bürgeramt) in Berlin.
  • On application - Issuance at the Berlin Immigration Office
    Only one parent (in the case of joint parental responsibility) is in possession of a valid residence title when the child is born (see above).

    Application for a residence permit for the child must then be made to the Berlin Immigration Office.
  • Birth in Germany
    The child must have been born in the Federal territory and registered in Berlin together with the parents or the parent with rights of custody.

Documents required

  • The child's passport
    The child must either possess its own valid passport or be registered in the passport of a parent.
  • 1 current biometric photo
    35mm x 45mm, frontal shot with neutral facial expression and closed mouth, looking straight into the camera, light background
  • Certificate of birth
  • Passports of the parents

Fees

  • 50.00 euros
  • For a child with Turkish citizenship: 22.80 euros
  • Free of charge: when presenting current proof of receiving benefits according to SGB II, SGB XII or the Asylum Seekers Benefits Act

Average time to process request

about 4 to 5 weeks

Responsible authority

You can generally have this service carried out at any Berlin Citizens Registration Office (Bürgeramt), as long as the following requirements are met:

  • Both parents (in the case of shared parental responsibility) or the parent with sole right of custody are in possession of a valid residence title when the child is born.
  • The residence title (residence permit, EU Blue Card, settlement permit, EC long-term residence permit, right of residence or unlimited residence permit) of the parents or parent must have been issued by the Berlin Immigration Office.

In all other cases: Berlin Immigration Office.